Σημαντικά νέα έργα που θωρακίζουν την ανθεκτικότητα του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς και ενισχύουν τις εγχώριες και διεθνείς ηλεκτρικές διασυνδέσεις, περιλαμβάνει σχεδιασμός της δεκαετίας 2023-2032 του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ). Όπως δήλωσε ο πρόεδρος και CEO Μάνος Μανουσάκης: «Ο ΑΔΜΗΕ αποδεικνύει την υψηλή του προσαρμοστικότητα στις μεγάλες προκλήσεις της εποχής και το όραμά του για ένα βιώσιμο ενεργειακό μέλλον», ανακοινώνοντας ταυτόχρονα τις εξελίξεις για όλα τα μεγάλα έργα.
Όπως έκανε γνωστό ο κ. Μανουσάκης, ήδη την τελευταία τετραετία ο ΑΔΜΗΕ έχει ολοκληρώσει κρίσιμες στρατηγικές επενδύσεις άνω του 1,1 δισ. ευρώ. Πρόσθεσε δε, ότι: «Με τα νέα έργα που έχουμε εντάξει στο επενδυτικό μας πρόγραμμα 2023-2032, αναβαθμίζουμε τεχνολογικά τη ‘ραχοκοκαλιά’ του Συστήματος Μεταφοράς και εντάσσουμε όλο και περισσότερες υποδομές μας στην ψηφιακή εποχή. Ενώ, μέσω των διεθνών διασυνδέσεων που δρομολογούμε προς κάθε πλευρά των συνόρων, συμβάλλουμε έμπρακτα στην εμβάθυνση της ενιαίας αγοράς ηλεκτρισμού και της περιφερειακής ενεργειακής συνεργασίας».
Ειδικότερα, με το νέο ΔΠΑ 2023-2032, συνολικού προϋπολογισμού 4 δισ. ευρώ ο ΑΔΜΗΕ συνεχίζει το επενδυτικό του πρόγραμμα, το οποίο έχει εμπροσθοβαρή σχεδιασμό, καθώς εκτιμάται ότι περισσότερα από τα μισά κεφάλαια θα επενδυθούν έως το 2026.
Στον δεκαετή σχεδιασμό 2023-2032 του ΑΔΜΗΕ αναφέρεται για πρώτη φορά η διασύνδεση Ελλάδας – Αιγύπτου. Στη φάση εκπόνησης μελετών σκοπιμότητας βρίσκεται η σχεδιαζόμενη νέα διασύνδεση Ελλάδας – Ιταλίας. Ενώ, ο διαγωνισμός για τη διασύνδεση Ελλάδας – Βουλγαρίας βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιανουάριο 2022. Ο προϋπολογισμός για το ελληνικό τμήμα του έργου προσεγγίζει τα 10 εκατ. ευρώ, ενώ το έργο έχει ορίζοντα κατασκευαστικής ολοκλήρωσης το 2ο εξάμηνο 2022. Επίσης, ο ΑΔΜΗΕ έχει κινήσει τις διαδικασίες για τη μελέτη νέας διασύνδεσης Ελλάδας-Αλβανίας και στην παρούσα φάση συγκροτείται, για τον σκοπό αυτό, ομάδα εργασίας από κοινού με τον Διαχειριστή του Συστήματος της Αλβανίας.
Επιπλέον, επιταχύνεται ο εκσυγχρονισμός του Συστήματος Μεταφοράς με την εισαγωγή υπερσύγχρονου τεχνολογικού εξοπλισμού σε κρίσιμες ηλεκτρικές υποδομές της χώρας, μέσα από την αναβάθμιση του υφιστάμενου Προγράμματος Ανανέωσης Παγίων, ο προϋπολογισμός του οποίου διευρύνεται από 80 εκατ. ευρώ σε 200 εκατ. ευρώ.
Προβλέπονται επίσης νέα έργα ανάπτυξης του Συστήματος Μεταφοράς στη Κρήτη με τηην εγκατάσταση νέου συστήματος AC Chopper και δρομολογείται η καλωδιακή σύνδεση του νέου Υποσταθμού Χανιά ΙΙ και στο κλείσιμο του βρόχου Καστέλι-Χανιά, με την κατασκευή νέου Υποσταθμού 150 kV στον Κάντανο και δύο νέων Γραμμών Μεταφοράς 150 kV Καστέλι-Κάντανος και Χανιά-Κάντανος.
Ανανεώνονται κρίσιμες υποδομές στη Βόρεια και Δυτική Ελλάδα με νέα έργα αντικατάστασης πεπαλαιωμένου εξοπλισμού σε Υποσταθμούς και Κέντρα Υπερυψηλής Τάσης στη Βόρεια και Δυτική Ελλάδα, και νέα έργα αναβάθμισης στα ΚΥΤ Μελίτης, Αμυνταίου, Αγίου Δημητρίου και Αράχθου, καθώς και στον Υποσταθμό Ορυχείου Νοτίου Πεδίου, επιτρέποντας την ασφαλέστερη διακίνηση της παραγωγής μονάδων ΑΠΕ. Παράλληλα, δρομολογείται νέο έργο αντικατάστασης πεπαλαιωμένων καλωδίων σε περιοχές της Θεσσαλονίκης, με καλωδιακές γραμμές σύγχρονης τεχνολογίας.
Με ταχύ ρυθμό προχωρά το εμβληματικό έργο της διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής που υλοποιεί η θυγατρική Εταιρεία του ΑΔΜΗΕ Αριάδνη Interconnection, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2024. Το έργο, με συνολικό προϋπολογισμό που υπερβαίνει το 1 δισ. ευρώ, θα συνδέσει τη Δυτική Αττική με το Ηράκλειο Κρήτης με ηλεκτρικά καλώδια μήκους 340 χλμ., υπερυψηλής τάσης 500 kV και συνολικής ισχύος 1.000 MW. Ενώ στη γραμμή εκκίνησης βρίσκεται η τέταρτη και τελευταία φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων, με την οποία η Σαντορίνη, η Φολέγανδρος, η Μήλος και η Σέριφος να ενωθούν με τον ηπειρωτικό κορμό με καλώδια συνολικού μήκους 350 χλμ.
Μέχρι το τέλος της δεκαετίας, ο ΑΔΜΗΕ πρόκειται να διασυνδέσει τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου, στο πλαίσιο ενός νέου κύκλου επενδύσεων, συνολικού προϋπολογισμού 2,35 δισ. ευρώ. Ενώ, ήδη το καλοκαίρι του 2022, ολοκληρώνεται η διασύνδεση της Σκιάθου με το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω της Εύβοιας, στο πλαίσιο επένδυσης 57 εκατ. ευρώ. Τέλος, το επενδυτικό πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ για τα Ιόνια Νησιά προβλέπει έργα ύψους περίπου 100 εκατ. ευρώ μέχρι το 2025, με στόχο την ασφαλή τροφοδότησή τους από το χερσαίο Σύστημα.
Τέλος, τα προγραμματισμένα έργα περιλαμβάνουν την αντικατάσταση της καλωδιακής σύνδεσης Κυλλήνης-Ζακύνθου, την αναβάθμιση της διασύνδεσης Λευκάδας-Κεφαλονιάς καθώς και νέα διασύνδεση μεταξύ Ηγουμενίτσας και Κέρκυρας.