Εκτύπωση

Διασώζουν πραγματικά το κάρβουνο στην Ελλάδα οι ιδιώτες;

on . Posted in ΑΠΟΨΕΙΣ

apopseis elladakarvouno800

Η Ελλάδα δεν έχει μακροπρόθεσμο ενεργειακό σχέδιο παρά τις σχετικές δεσμεύσεις της εκάστοτε κυβέρνησης από το 2007, γράφει ο Νίκος Μάντζαρης.

 

Ωστόσο, τίποτα δεν εμπόδισε τη λήψη αποφάσεων από πολλές κυβερνήσεις που στοχεύουν στην εξυπηρέτηση του κεντρικού δόγματος της ελληνικής ενεργειακής πολιτικής: την παράταση του λιγνιτικού μοντέλου παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα.

Στο πνεύμα αυτό, η ΔΕΗ και οι ελληνικές αρχές προσπαθούν συνεχώς να βρίσκουν παραθυράκια στην ευρωπαϊκή περιβαλλοντική νομοθεσία αναφορικά με τη λειτουργία των λιγνιτικών μονάδων. Το 2015, για παράδειγμα, η ελληνική κυβέρνηση ζήτησε στην επέκταση της διάρκειας ζωής της παλαιότερης και μιας από τις πιο βρώμικες μονάδες λιγνίτη (Πτολεμαΐδα III), αν και η περιβαλλοντικοί της όροι  εκδόθηκαν το 2011 με την προϋπόθεση της απόσυρσης ολόκληρου του σταθμού μέχρι το τέλος του 2015.

Την ίδια χρονιά, η ΔΕΗ και οι ελληνικές αρχές ανακάλυψαν ότι οι ώρες λειτουργίας των λιγνιτικών σταθμών της Καρδιάς και του Αμυνταίου, που ζήτησαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2013, δεν ήταν επαρκείς για τα σχέδιά τους κι έτσι απλά ζήτησαν την αύξησή τους από 17.500 σε 32.000 ώρες έως το 2023.

Το γεγονός ότι το εν λόγω αίτημα ήρθε σχεδόν δύο χρόνια μετά τη λήξη της σχετικής προθεσμίας δεν φαίνεται να προκάλεσε τον παραμικρό δισταγμό από την πλευρά τους. Ομοίως κανένα δισταγμό δεν προκάλεσε το γεγονός ότι ούτε η Καρδιά ούτε το Αμύνταιο είναι επιλέξιμοι σταθμοί για αυτή τη μέγα-παρέκκλιση των 32.000 ωρών της Οδηγίας Βιομηχανικών Εκπομπών.

Η απόρριψη του αιτήματος αυτού από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν φάνηκε να πτόησε την ελληνική κυβέρνηση, καθώς στη συνέχεια επιχείρησε να το ενσωματώσει στις συνομιλίες με τους Θεσμούς για την πώληση του 40% του λιγνιτικού χαρτοφυλακίου της ΔΕΗ.

Η αποτυχία απόκτησης άδειας για 32.000 ώρες λειτουργίας όμως δεν ήταν το τελευταίο κεφάλαιο στην επεισοδιακή ιστορία του λιγνιτικού σταθμού Αμυνταίου. Την περασμένη εβδομάδα, δύο ιδιωτικές εταιρείες προσφέρθηκαν να προχωρήσουν στην αναβάθμιση του σταθμού, προκειμένου να παραμείνει σε λειτουργία μέχρι το 2030, με αντάλλαγμα την υπογραφή μιας – χωρίς αμφιβολία κερδοφόρα γι’ αυτές – συμφωνίας αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας με τη ΔΕΗ. Επίσης μια κοινοπραξία ελληνικής και κινεζικής εταιρείας προσφέρθηκε να συνεργαστεί με τη ΔΕΗ, προκειμένου να αναβαθμίσει και να λειτουργήσει τον λιγνιτικό σταθμό από εδώ και στο εξής.

Δεν είναι τυχαίο ότι καμία από αυτές τις εταιρείες δεν προσφέρθηκε να αγοράσει πλήρως τον σταθμό και να είναι 100% υπεύθυνη για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών του, που αναμένεται να αυξηθούν κατά την προσεχή δεκαετία, λόγω κλιμάκωσης των τιμών άνθρακα, καθιστώντας έτσι τη λειτουργία του μη προσοδοφόρα.

Επιπλέον, αξίζει να σημειωθεί ότι μία από τις εταιρείες βρισκόταν σε μακροχρόνια δικαστική διαμάχη με τη ΔΕΗ, προσπαθώντας να επιτύχει καλύτερες τιμές ηλεκτρικής ενέργειας από τον κύριο προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα. Υπάρχει καλύτερη ευκαιρία, για να επιτευχθεί μια ακόμα καλύτερη συμφωνία από τώρα που η ΔΕΗ βρίσκεται σε οικονομική απόγνωση;

Σε κάθε περίπτωση, οι εταιρείες που θα επιλέξουν να συμμετάσχουν στη διεκδίκηση του ΑΗΣ Αμυνταίου πρέπει να μάθουν από τα λάθη του παρελθόντος. Πιο συγκεκριμένα, θα πρέπει να αποφύγουν οποιαδήποτε προσπάθεια παράκαμψης ή υποτίμησης της ευρωπαϊκής περιβαλλοντικής νομοθεσίας. Ο σταθμός διαθέτει σήμερα περιορισμένη διάρκεια ζωής και μπορεί να λειτουργήσει όχι περισσότερο από 17.500 ώρες και μέχρι το 2023 το αργότερο.

Προκειμένου να παραταθεί η λειτουργία του μετά την ημερομηνία αυτή ή μετά την εξάντληση αυτών των ωρών λειτουργίας, όπως επιθυμούν οι εταιρείες που κατέθεσαν τις προσφορές, ο σταθμός θα πρέπει να αναβαθμιστεί εκτενέστατα ώστε να συμμορφωθεί με τους νέους, αυστηρότερους περιβαλλοντικούς κανόνες που ενέκρινε πρόσφατα η ΕΕ. Δεν υπάρχει καμία απόδειξη ότι τα 110 εκατ. ευρώ που προσέφερε μια από τις εταιρείες για εκσυγχρονισμό θα είναι επαρκή για την επίτευξη αυτής της δύσκολης αποστολής, δεδομένου μάλιστα ότι τα τρέχοντα επίπεδα εκπομπών της εγκατάστασης βρίσκονται πολύ μακριά από τα νέα όρια εκπομπών.

Επιπροσθέτως, οι περιβαλλοντικοί όροι της εγκατάστασης έληξαν το 2015. Στην προσπάθεια να εγκριθούν νέοι, είναι απολύτως αναγκαία μια νέα μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, με όλες τις σχετικές διαδικασίες δημόσιας διαβούλευσης, λαμβάνοντας υπόψη την εγκατάσταση νέων αντιρρυπαντικών τεχνολογιών καθώς και όλες τις πρόσφατες εξελίξεις στην ευρωπαϊκή και εθνική περιβαλλοντική νομοθεσία.

Υπάρχει, επίσης, το ζήτημα των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας που θα συμφωνηθούν μεταξύ της ΔΕΗ και της εταιρείας. Η συμφωνία δεν πρέπει να αποβεί σε βάρος της οικονομικής βιωσιμότητας της ΔΕΗ – για αρκετά χρόνια η εταιρεία εκφράζει την αντίθεσή της για τη μειωμένη τιμή ηλεκτρικής ενέργειας που αναγκάστηκε να λάβει από την Aluminium  Ελλάδος Α.Ε, ο ιδιοκτήτης της οποίας προσφέρεται τώρα να αναβαθμίσει τον σταθμό στο Αμύνταιο.

Επίσης, δεν θα πρέπει να αποβεί σε βάρος των Ελλήνων πολιτών, κάτι όχι τόσο εύκολο, αν ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι η ΔΕΗ θα συνεχίσει να πληρώνει στο χρηματιστήριο ρύπων για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τον σταθμό αυτό, ενώ οι τιμές άνθρακα προβλέπεται ότι θα αυξηθούν δραματικά.

Τέλος, δεν πρέπει να αποβεί εις βάρος της ασφάλειας των εργαζομένων, ενώ το ορυχείο εξακολουθεί λειτουργεί ή εις βάρος της διαδικασίας αποκατάστασής του στο τέλος της ζωής του.

Το βασικό ερώτημα για την ελληνική κυβέρνηση και τη ΔΕΗ έγκειται στο κατά πόσον η παράταση ζωής της λειτουργίας του σταθμού στο Αμύνταιο θα έχει ως αποτέλεσμα περαιτέρω απώλειες για την κρατική επιχείρηση, την οποία οι Έλληνες πολίτες θα καταλήξουν να αποζημιώσουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο.

Η ελληνική κυβέρνηση είναι υπεύθυνη και για κάτι περισσότερο από αυτό: Για την προστασία του περιβάλλοντος και της υγείας των πολιτών της -μια υποχρέωση για την οποία δεν φαίνεται να ενδιαφέρεται, επί του παρόντος, όπως προκύπτει από την επιμονή της να επεκταθεί η λειτουργία μιας από τις πιο βρώμικες λιγνιτικές μονάδες στην Ευρώπη.

Ο Νίκος Μάντζαρης είναι Υπεύθυνος Τομέα Ενεργειακής και Κλιματικής Πολιτικής στη WWF Ελλάς.

Πηγή euractiv.gr

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

UK Bookamekrs http://gbetting.co.uk Free Bets

onecon supprtbanneroctob2015